Η Ελληνοαλβανική προσέγγιση (τέλη 19ου - αρχές 20ου αι.) και η Ελληνοαλβανική συμφωνία (1907)
Η Ελληνοαλβανική προσέγγιση (τέλη 19ου - αρχές 20ου αι.) και η Ελληνοαλβανική συμφωνία (1907)
Α) 1876-1878 υπήρξαν συνομιλίες μεταξύ Α. Κουμουνδούρου (και αργότερα του Κ. Κανάρη) και Αλβανών αρχηγών για Δυαδικό ελληνοαλβανικό κράτος (Ομοσπονδία), πλην όμως συνάντησαν δυσκολίες στη συμφωνία εκατέρωθεν ως προς τον καθορισμό των ελληνοαλβανικών συνόρων εντός του Δυαδικού κράτους.
Οι συνομιλίες τερματίστηκαν όταν έληξε ο ρωσοτουρκικός πόλεμος (1877-1878) και αποσοβήθηκε ο κίνδυνος να καταλάβει η Ρωσία "αλβανικά" εδάφη. Τότε οι Αλβανοί επέστρεψαν στην ασφάλεια που τους προσέφερε η Οθωμανική αυτοκρατορία και μάλιστα αντιτάχθηκαν σθεναρά στην απόδοση Οθωμανικών εδαφών (Θεσσαλίας και Ηπείρου) στην Ελλάδα. Εν τέλει η Ελλάδα κατάφερε να της αποδοθούν η Θεσσαλία και η Άρτα το 1881 (Συμφωνία Κων/πολης). (πρώτη φωτογραφία)
Β) Την 13η Ιουνίου 1878 εστάλη υπόμνημα από τον Pashko Vasa (Vaso Pasha Shkodrani) στον Βρετανό Πρωθυπουργό, Λόρδο Beaconsfield (Benjamin Disraeli), κατά την έναρξη του Συνεδρίου του Βερολίνου ως μία από τις πρώτες εκκλήσεις για αλβανική αυτονομία και ανεξαρτησία.
Στο παρόν υπόμνημα γίνεται λόγος για Ομοσπονδία Ελλάδας- Αλβανίας (δυαδικό κράτος), λόγω των Σλάβων που ήταν κοινός εχθρός των Ελλήνων και Αλβανών.
"Η γεωγραφική θέση και το ορεινό ανάγλυφο της χώρας μας την καθιστούν ιδανικό τόπο αντίστασης και απόκρουσης ξένης εισβολής, πόσο μάλλον που η αμυντική μας δύναμη θα μπορούσε να διπλασιαστεί από μια συνομοσπονδία και μια φυσική συμμαχία με την Ελλάδα που θεωρεί τους Σλάβους ως τον πρώτο της εχθρό και είναι τώρα πεπεισμένη ότι έχει κοινά αμυντικά συμφέροντα μαζί μας." (δεύτερη φωτογραφία)
Γ) Στις 22/01/1907 υπεγράφη συμφωνία μεταξύ του Αλβανού Ismail Qemal και του Έλληνα Θεοτόκη, ενώ σε συνέχεια αυτής της συμφωνίας και ως επέκταση αυτής, στις 22/03/1907 υπεγράφη "Δήλωση Ελληνοαλβανικής Συνεννόησης" και "Ειδικό Πρωτόκολλο Συνεργασίας" μεταξύ του Ismail Qemal και του Νεοκλή Καζάζη, προέδρου της εταιρίας "Ελληνισμός".
Σύμφωνα με τις ανωτέρω συμφωνίες πάρθηκαν οι εξής αποφάσεις:
1. Καθορισμός των ελληνοαλβανικών συνόρων, τα οποία καθορίστηκαν χονδρικά στη νοητή γραμμή από Μοναστήρι (σήμερα Bitola - το Μοναστήρι εντός Ελλάδας) έως τα Ακροκεραύνια.
Αυτή είναι και η πιο βασική παράμετρος της συμφωνίας, καθώς έτσι ο μετέπειτα ιδρυτής του αλβανικού κράτους, I. Qemal, αναγνώρισε την Βόρειο Ήπειρο ως Ελληνική γη. (τρίτη φωτογραφία- χάρτης όπου έχουμε σημειώσει την νοητή γραμμή πάνω στην οποία είχαν συμφωνήσει Θεοτόκης και I. Qemal να χαραχθούν τα ελληνοαλβανικά σύνορα.)
2. Χρήση της αλβανικής γλώσσας με ελληνικό όμως αλφάβητο στα ελληνορθόδοξα σχολεία της Αλβανίας (όχι της σημερινής Αλβανίας, αλλά της περιοχής βορείως της προαναφερόμενης νοητής γραμμής).
3. Χρήση μόνον της ελληνικής γλώσσας στις Ορθόδοξες εκκλησίες της Αλβανίας.
4. Προσπάθειες αντιμετώπισης ανθελληνικών τάσεων των Αλβανών εθνικιστών.
5. Εξοπλισμός αλβανικών σωμάτων, τα οποία θα δρούσαν παράλληλα με τα ελληνικά σώματα στην Ήπειρο.
Έτσι δεν πρέπει να μας προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι ο I. Qemal:
1. Εξέδιδε την εφημερίδα "Σωτηρία" όπου έπαιρνε φιλελληνικές θέσεις σε διάφορα ζητήματα.
2. Την 30η Μαρτίου 1913 παρά το γεγονός ότι η συμφωνία είχε ναυαγήσει, αναγνώρισε "την τοσκερία ως χώρα Ελληνική" σύμφωνα με δημοσίευση της 30/03/1913 από την αλβανική εφημερίδα "Tirana Observer" (τέταρτη φωτογραφία)
Ως αντάλλαγμα βέβαια λάμβανε τακτές τριμηνιαίες αποδοχές από το Ελληνικό κράτος. Δηλαδή με το αζημίωτο!
Δ) 1911-1912 υπήρξαν συνομιλίες μεταξύ του Ελ. Βενιζέλου και του Faik Konica, χωρίς να ολοκληρωθεί η συμφωνία που προέκυψε.
* Για ολόκληρο Γ) και Δ) βλέπε πέμπτη και έκτη φωτογραφία
Δηλαδή ο Ισμαήλ Κεμάλ δέχονταν ότι η μισή Τοσκερια ήταν ελληνικό έδαφος ενώ η εφημερίδα που αναφέρει τα λεγόμενα ότι ΟΛΗ η Τοσκερια είναι γη Ελληνική μήπως ήταν εχθρική στον Κεμάλ ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι ήθελε να τον βγάλει ως μειοδωτη;
Σε κάθε περίπτωση φοβερός ο χάρτης και δείχνει ότι η μισή σημερινή Τοσκερια θα πήγαινε στην Ελλάδα .
Πράγματι εκτός της Κολωνίας και των περιοχών βόρεια του Τεπελενίου όλες οι άλλες περιοχές είχαν πλειοψηφικά ελληνορθόδοξο πλυθησμό
Η απόφαση για χρήση ελληνικού αλφαβήτου ήταν σωστή αφού ακόμα και οι μουσουλμάνοι της Τοσκεριας όσοι δεν ήταν αναλφάβητοι το ελληνικό αλφάβητο χρησιμοποιούσαν και διάβαζαν .
ΑπάντησηΔιαγραφήΒάλτε και τα ποιήματα του Φρασετη που τα έγραψε κι αυτός με ελληνικό αλφάβητο στην ελληνική γλώσσα
Στην ίδια εργασία γίνεται λόγος για ελληνικά αισθήματα όλων των χωριών Χειμάρας πλην μερικών οικογενειών στο Βουνό ενώ στη Ζαγόρια αναφέρεται ότι αρκετοί είχαν προσχωρήσει στον Αλβανισμου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοια η διαφορά των μεν από των δε;
Ότι οι Ζαγορισιοι ήταν λαος μεταναστευτικός πολύ περισσότερο και για αυτό πολύ είχαν πάει στις ΗΠΑ και τη. Αίγυπτο κι εκεί ακριβώς έγιναν Αλβανοί .
Τα εξηγούν πολύ καλά οι Κορυτσαιοι στο υπόμνημα του το 1919 .
Οι Αρβανίτες ( αλβανόφωνοι ορθόδοξοι ) γίνονταν Αλβανοί όχι στην Σκιπερια αλλά όταν έφευγαν από αυτή ,🤣🤣
Στη Σκιπερια παρέμεναν Έλληνες 🤣🤣
Κάτι παρόμοιο θα βρείτε σε ανάλογη εργασία όπου ένα υπόμνημα των Αλβανοτουρκων υπογράφουν 3 χριστιανικές οικογένειες του Μαργαριτίου .
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό δεν συνέβη για τη Πρέβεζα η τη Παραμύθια κι ο λόγος είναι απλός .
Στο Μαργαρίτι οι Αλβανοτουρκοι ήταν μια πλειοψηφία που λόγω αυτού ήταν και η πιο αδίστακτη σε όλη τη Τσαμουργια .
Για τον λόγο αυτό προφανώς λόγω βίας υπέγραψαν και οι ελάχιστες αυτές χριστιανικές οικογένειες .
Το αξιοσημείωτο δεν είναι ότι υπέγραψαν ΚΑΙ χριστιανοί το αλβανικό αυτό υπόμνημα αλλά το ότι το υπέγραψαν τόσο λίγοι .
https://www.neb.gr/forum/viewtopic.php?f=21&t=2731
ΑπάντησηΔιαγραφή