Τα Ιωάννινα δεν αποτελούν μέρος της Ορθής Αλβανίας.

Οι Αλβανοί παραχαράκτες πολύ συχνά αναρτούν στο διαδίκτυο χάρτες και πίνακες ζωγραφικής, όπου αναγράφεται ότι τα Ιωάννινα είναι πρωτεύουσα της Αλβανίας. 

Έτσι γεννάται το ερώτημα: αν τα Ιωάννινα ήταν πρωτεύουσα της γεωγραφικής Αλβανίας (γιατί δεν υπήρχε αλβανικό κράτος μέχρι το 1913), αυτό σημαίνει ότι λογικά θα υπήρχε και έντονο το αλβανόφωνο στοιχείο στην περιοχή και πιθανόν οι αλβανόφωνοι να ήταν και η πλειοψηφία του πληθυσμού. 

Υπήρχε λοιπόν πράγματι πλειοψηφία αλβανοφώνων στα Ιωάννινα ;

Στην παρακάτω πηγή διαβάζουμε: 

"Οι Χριστιανοί των Ιωαννίνων, αν και κατοικούν σε ένα μέρος της Αλβανίας και διοικούνται από Αλβανούς αφέντες, αυτοαποκαλούνται Έλληνες, όπως και οι κάτοικοι της Άρτας, της Πρέβεζας, ακόμη και πολλών χωριών ψηλότερα της χώρας. Ούτε φορούν την αλβανική ενδυμασία, ούτε μιλούν την αλβανική γλώσσα, και συμμετέχουν επίσης σε κάθε ιδιαίτερο από τα ήθη και τα έθιμα των Ελλήνων του Μοριά, της Ρούμελης και των άλλων χριστιανικών περιοχών της Τουρκίας στην Ευρώπη και την Ασία."

Συνεπώς οι Χριστιανοί των Ιωαννίνων αυτοαποκαλούνται Έλληνες, είναι ελληνόφωνοι, έχουν τα ίδια ήθη και έθιμα με τους υπόλοιπους Έλληνες. Μάλιστα αυτό ισχύει όχι μόνο για τους Χριστιανούς των Ιωαννίνων, αλλά και τους των επαρχιών Άρτας, Πρέβεζας καθώς και βορειότερων περιοχών. Προφανώς Χριστιανούς ελληνόφωνους βορειότερων περιοχών εννοεί τους ελληνόφωνους του Αργυροκάστρου, Αγ. Σαράντα, Δελβίνου και Χιμάρας.

Όμως το ερώτημα παραμένει: γιατί αφού τα Ιωάννινα ήταν κατά πλειοψηφία επαρχία ελληνόφωνη, φαίνεται συχνά να συμπεριλαμβάνεται στα όρια της Αλβανίας ή να αποκαλείται πρωτεύουσα της Αλβανίας ;

"Τα Ιωάννινα δεν αποτελούν μέρος της Ορθής Αλβανίας, αν και ήταν από καιρό ανακατεμένα με αυτήν την επαρχία, και, κατά τη βασιλεία του Αλή Πασά, θεωρούνταν η πρωτεύουσα της."

Πηγή: Travels in Albania and other provinces of Turkey in 1809 & 1810: In 2 vol, Τόμος 1

Συνεπώς λόγω του ευρέως γνωστού αλβανικής καταγωγής Αλή πασά του Τεπελενλή, όπου τα Ιωάννινα ήταν πρωτεύουσα του πασαληκίου του, το οποίο εκτεινόταν σχεδόν ως την σημερινή μέση Αλβανία, τα Ιωάννινα έγιναν γνωστά ως πρωτεύουσα της Αλβανίας και συμπεριλαμβάνονταν στα όριά της, παρά το γεγονός ότι το αλβανόφωνο στοιχείο ήταν από ελάχιστο έως ανύπαρκτο σε αυτήν την επαρχία. 

Αυτό βέβαια συνέβαινε και πριν την άνοδο του Αλή πασά στην εξουσία, γιατί λιγότερο ή περισσότερο οι Αλβανοί είχαν και παλαιότερα την εξουσία στην περιοχή ως συνεργάτες των Τούρκων.

Αυτή η μαρτυρία ότι παρά το γεγονός πως τα Ιωάννινα και άλλες περιοχές νοτιότερα και βορειότερα αναφέρονται απο κάποιους ως Αλβανία αλλά οι κάτοικοί τους δεν είναι Αλβανοί, συμπίπτει απόλυτα και με την μαρτυρία του E. Lear: 

https://ellinonthemata1.blogspot.com/2022/01/edward-lear_43.html?m=1

Σχόλια

  1. Ακριβώς αυτό .
    Οι κάτοικοι στα Γιάννενα ,Άρτα Πρέβεζα ,Κόνιτσα ,Δρόπολη ,Πωγώνι ,Δέλβινο ,Μουργκάνα ήταν Έλληνες Ρωμιοί δηλαδή μιλούσαν ρωμεικα .

    Αντίθετα στη Θεσπρωτία οι χριστιανοί της περιοχής ήταν κατά βάση Έλληνες Αρβανίτες δηλαδή μιλούσαν Αρβανίτικα .

    Οι Αλβανοί υπήρξανε διοικητές των περιοχών αυτών κυρίως από τα χρόνια του Αλή Πασά αλλά και πρωτύτερα .

    Ακόμα και οι 24.000 μουσουλμάνοι ,αλβανόφωνοι και δίγλωσσοι της Θεσπρωτίας ήταν οι μοναδικοί Σκιπεταρ της Ηπείρου και υπήρξανε έποικοι και όχι ντόπιοι .

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο Μ.Αλέξανδρος θεωρεί την Μακεδονία, κομμάτι της Ελλάδας.

Ο "Έλλην" ως όρος θρησκευτικός.

Πατριάρχης Γρηγόριος Ε': Εθνομάρτυρας ή προδότης;