Λατινικές μεσαιωνικές πηγές αποκαλούν τους Βυζαντινούς, Γραικούς.
Παρουσιάζουμε μία Λατινική πηγή ενός αυτόπτη μάρτυρα, ονόματι Ροβέρτος, κατά την κατάκτηση της Κων/πολης από τους Δυτικούς (1204), από την οποία προκύπτει ότι οι Λατίνοι αναφέρονταν στους Βυζαντινούς ως "Γραικούς".
"Τότε οι επίσκοποι διέταξαν όλους τους Σταυροφόρους να εξομολογηθούν και να κοινωνήσουν και να μη φοβούνται να επιτίθενται στους Γραικούς γιατί είναι εχθροί του Θεού" (πρώτη φωτογραφία)
Πηγή: "The Conquest of Constantinople"
ROBERT OF CLARI Translated with introduction and notes by Edgar Holmes McNeal
Φυσικά κάποιος θα ισχυριστεί ότι η ονομασία "Γραικοί" από τους Λατίνους για τους Βυζαντινούς, υπέκρυπτε πολιτική σκοπιμότητα, καθώς μετά το Σχίσμα (1054) Βυζαντινοί και (Φραγκο)Λατίνοι διεκδικούσαν ο καθένας για τον εαυτό του τον τίτλο "Ρωμαίος". Έτσι οι (Φραγκο)Λατίνοι αποκαλούσαν υποτιμητικά τους Βυζαντινούς, "Γραικούς", ενώ οι Βυζαντινοί τους Λατίνους, "Φράγκους" (οι Λατίνοι τότε κατέχονταν από τους Φράγκους και οι τελευταίοι "είχαν βάλει το χεράκι τους" ώστε να οδηγηθούμε στο Σχίσμα). Για τον παραπάνω λόγο παρουσιάζουμε άλλη μια Λατινική πηγή του έτους 419, δηλαδή πολλούς αιώνες πριν επέλθει το Σχίσμα, όπου οι Λατίνοι φαίνεται ότι και τότε αποκαλούσαν "Γραικούς" τους Βυζαντινούς. Αυτήν την περίοδο ο χαρακτηρισμός "Γραικοί" δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να κρύβει πολιτική σκοπιμότητα.
Σε αυτήν την πηγή οι Αφρικανοί επίσκοποι που συμμετείχαν στην Σύνοδο Καρχηδόνος το 419, σε επιστολή τους στον πάπα Βονιφάτιο Ι (418-422), μιλούν για την ορθή πίστη και πρακτική όπως την διατύπωσαν και τη βιώνουν οι Γραικοί που συνήλθαν στη Σύνοδο της Νικαίας το 325.
"Τίς γὰρ ἀμφιβάλλει τὰ ἔτα ἀληθέστατα εἶναι ἐν Γραικοῖς τῆς ἐν Νικαίᾳ συναθροισθείσης συνόδου, ἅτινα ἀπὸ οὕτω διαφόρων τόπων καὶ ἐπισήμων Γραικῶν ἐκκλησιῶν προσενεχθέντα καὶ συγκριθέντα ὁμονοοῦσιν;" (δεύτερη φωτογραφία)
Πηγή: ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΘΕΙΩΝ ΚΑΙ ΙΕΡΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΤΩΝ ΤΕ ΑΓΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΝΕΥΦΗΜΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΚΑΙ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΩΝ ΣΥΝΟΔΩΝ, ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΑΤΑ ΜΕΡΟΣ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ,
ΕΚΔΟΘΕΝ,
Σὺν πλείσταις ἄλλαις τὴν ἐκκλησιαστικὴν κατάστασιν διιπούσαις διατάξεσι,
ΜΕΤΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΞΗΓΗΤΩΝ,
Καὶ διαφόρων ἀναγνωσμάτων,
Γ. Α. ΡΑΛΛΗ και Μ. ΠΟΤΛΗ,
Εγκρίσει τῆς ῾Αγίας καὶ Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ ᾽Εκκλησίας, καὶ τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου